Finansiell planering för dummies: hur man utvärderar utsikterna till ett online-projekt

Känner du skillnaden mellan en start och en entreprenör? Den första genererar dussintals idéer per timme, gushes med kreativitet, har ett svart bälte enligt hissens stigning och vet var kaffemaskinen i coworkings och business inkubatorer står. Den andra kan implementera idéer, organisera affärsprocesser och räkna pengar. En entreprenör kan ge en livskraftig idé till livet, bara för att han har en uppfattning om avkastningen på investeringen och planerar ett företags finansiella flöden. En uppstart kommer inte att ge ut även det mest briljanta initiativet. Han kommer att spendera alla pengar på att delta i konferenser och gå till jobbet som försäljningsrepresentant.

Vill du framgångsrikt genomföra ett online-projekt? Då borde du vara en entreprenör, inte en start. Börja med att bedöma de ekonomiska förutsättningarna för din idé.

Vad en entreprenör ska veta om finansiell planering

Vid stora företag finns en planering och ekonomisk avdelning och redovisning, som bedriver ekonomisk och finansiell planering, ledande marknadsföring och försäljningsplaner för försäljning och sätter pris på produkter.

Förresten märkte du att i stora företag lever den redovisnings- och finansiella och ekonomiska avdelningen ofta ett separat liv från näringslivet? De dikterar arbetsförhållandena till säljare och produktchefer, från en hjälpenhet till en huvudman. Online-projekt på ett tidigt utvecklingsstadium har inte råd med en sådan situation. De bör fokusera på utveckling och försäljning, inte på byråkrati och villkorlig efterlevnad av kontantdisciplin.

Till dess att onlineprojektet blir en ny Vkontakte eller bara till ett lönsamt företag, behöver en företagare ingenting att bli ekonomer och revisorer. Han kommer att behöva räkna med resurser och utvärdera den ekonomiska utvecklingen själv.

Det är lätt att göra om du arbetar självständigt: köp någonting i Kina för 50 rubel och sälja i Moskva till 100. Och om du hyr ett kontor betalar du löner till anställda, skapar en virtuell produkt, du kan inte göra enkel aritmetik. Du måste lära dig svårare saker. Informationen nedan gör att du kan bestämma projektets ekonomiska utsikter och planera kommersiellt framgångsrika aktiviteter.

Finansiell projektplanering för dummies: var du ska börja

Föreställ dig en sådan situation: En ung, begåvad startande uppfann en revolutionerande produkt som kunde ansluta Facebook, Microsoft och Google till ett bälte genast. Den framtida stjärnan för online-verksamhet skickas till banken för ett lån, som planerar att spendera på att hyra ett kontor, betala assistenter och utrusta ett viloum. Tja, som på kontoret av Google, att vänja sig på komforten.

Tack vare de raffinerade presentationerna i hissen är hjälten banker intresserade. För att bedöma affärsutsikterna ber de om en affärsplan. Usurerhajar läser inte inledningen och beskrivningen, men hittar omedelbart tre formulär: balans, finansiellt resultat och kassaflödesprognos. Vad är dessa former och hur man gör dem?

Hur man beräknar balansen i ett online-projekt

Med hjälp av balansen kan du bestämma aktuellt ögonblick eller förutse kostnaden för ett online-projekt. Och med hjälp av balansräkningen kan du uppskatta företagets kapital i efterhand. Balansen är bekväm att uppskatta i årliga kvartalsvisa och månatliga nedskärningar.

Saldot innehåller följande kategorier av information:

  • Information om tillgångarna i projektet i monetära termer. Tillgångar - det här är allt som tillhör bolaget och har ett positivt värde.
  • Information om projektets skulder i monetära termer. Skulder är några skyldigheter i bolaget.
  • Aktieinformation. Eget kapital är skillnaden mellan tillgångar och skulder i monetära termer.

Om du arbetade i offentliga institutioner, kom ihåg att regelbundna revisorer går till kontors- och produktionsanläggningar och strävar efter att lägga ett inventeringsnummer på allt de ser. De inventeringsbord, stolar och blomkrukor för att inkludera i deras balansräkning. Så, ett online-projekt har inte råd med lyxen av uppblåsa tillgångar.

Hur man beräknar tillgångarna i ett online-projekt? Beakta endast materiella och immateriella tillgångar som kan säljas som tillgångar. Naturligtvis, din favorit kontorsstol, spel laptop och kaffebryggare köptes naturligtvis för 4000, 70 000 respektive 5000 rubel. Din revisor kan inkludera dessa siffror i balansräkningen och beräkna avskrivningar årligen. Men du är inte en revisor, men en entreprenör. Du behöver veta det verkliga saldot, så överväga nuvärdet av tillgångarna.

Så snart du tog bort skyddshöljet från stolen och tog bort filmen från den bärbara skärmen, fick dessa saker prefixet "använt". Hur mycket kostar en begagnad kontorsstol faktiskt? Titta på "Molotok.ru", dra slutsatser och fortsätt.

Vad ska inkluderas i tillgångarna?

  • Kontanter, inklusive kontanter och pengar i bankkonton.
  • Produktionsutrustning: servrar, datorer, kontorsutrustning.
  • Immateriell egendom: plats, varumärke, patent för uppfinningar. Inkludera inte värdet på förvärvad programvara i tillgångarna i denna balans. Du har inte rätt att sälja den igen.
  • Varor i lager.

Tänk dig att du producerar en mjukvaruprodukt och säljer en boxed version för 5000 rubel per enhet. Du har gjort 1000 programddiskar och lagt dem i lager. Kan jag skriva i tillgångarna på 5 miljoner rubel? Självklart inte. Vill du ha förklaringar? Beräkna sedan hur många skivor du behöver bränna och packa i pappkartong så att ditt företags värde på papper överstiger 1 miljarder rubel. Inte så mycket, eller hur?

Tillgångarna är flytande och illikvida. Likvida medel inkluderar kontanter, varor i lager och andra tillgångar som snabbt kan realiseras. Illikvida tillgångar inkluderar materiella tillgångar som inte snabbt kan säljas utan betydande förluster. Vid ett webbprojekt kan illikvida tillgångar enkelt tillskrivas en kontorsstol och en kaffebryggare.

Skulderna bör innehålla ekonomiska skyldigheter för projektet:

  • Betalningar för kontorshyra.
  • Betalningar på lån och leasingprogram.
  • Skatter.
  • Lön.
  • Betalningar enligt leveransavtal för förbrukningsvaror.
  • Förpliktelser för leverans av varor och tjänster i finansiella termer.

Skulder är nuvarande och långsiktiga. Nuvarande kan innefatta skyldigheten att leverera en produkt eller tjänst enligt kontraktet. Långfristiga skulder inkluderar lån och leasingavtal, betalningar för hosting och ett domännamn, fasta skatteavdrag.

Projektets eget kapital är skillnaden mellan tillgångar och skulder. Kapitalet kan vara positivt och negativt. Ett positivt värde indikerar projektets ekonomiska hälsa. Om värdet är negativt måste du omedelbart ändra affärsplanen.

För att beräkna balansen kan du använda tabellredigeraren. Tillgångar kan skrivas i den vänstra delen av arket och skulder i rätten. Du kan också ordna tabeller över tillgångar, skulder och kapital från topp till botten. För enkelhets skyld kan du använda balansmallen och standardbalansformuläret som föreslagits av International Finance Corporation (IFC) för småföretag.

Hur man beräknar det finansiella resultatet

Beräkningen av det finansiella resultatet ger dig möjlighet att bestämma hur mycket inkomst som tjänat eller tjänar projektet. Redovisningen av det finansiella resultatet innehåller följande information:

  • Inkomstdata.
  • Kostnadsdata.
  • Skillnad mellan intäkter och kostnader eller projektets ekonomiska resultat.

För att beräkna det finansiella resultatet gör du följande:

  • Registrera faktiska eller prognostiserade intäkter från försäljning av tjänster eller varor. Detta är en bruttoprojektinkomst.
  • Avdrag från bruttoinkomstkostnaden för inköp eller produktion av varor och tjänster. Om du till exempel köper skor i Kina och säljer i Moskva, drar du av bruttoinkomsterna inköpspriset på produkten från leverantörer, inklusive alla allmänna kostnader.
  • Dra av driftskostnaderna från resterande belopp. Dessa inkluderar anställdas löner, kontorshyreskostnader, värdavgifter, marknadsföringskostnader. Den resulterande siffran är den nettoinkomst eller inkomst som härrör från projektets huvudaktivitet.
  • Om du har inkomster från icke-kärnverksamhet, lägg den till din nettoresultat. Om du till exempel hyr kaffebryggare till grannar i ett affärscenter, överväga betalningar som erhålls som intäkter från icke-kärnverksamheter.
  • Dra andra utgifter från det mottagna beloppet. Det här är utgifter som inte är relaterade till produktion och försäljning av en produkt: lånebetalningar, betalning för reparation av kaffebryggare och kontorsstol, deltagande i utbildning och seminarier.

Du beräknade det ekonomiska resultatet. Om du får ett positivt tal är detta ett positivt finansiellt resultat eller nettovinst. Om du får ett negativt tal är detta ett negativt finansiellt resultat eller en nettoförlust. I det första fallet tar projektet med sig pengar till grundaren, och i det andra fallet förlorar grundaren pengar.

För att göra beräkningen enklare, använd rapportrapportmallen eller tabellen som utarbetats av IFC.

Hur uppskattar kassaflödet

Beräkning av kassaflöde gör att du kan bedöma projektets finansiella intäkter och betalningar för den valda perioden. Denna rapport kallas ibland kontantflöde eller kassaflöde. Det visar hur projektet hanterar finansiella resurser och om det ger kontanter kvitton.

För att beräkna kassaflödet behöver du information om kvitton och betalningar för följande aktiviteter:

  • Rörelse. Det här är projektets huvudaktivitet, till exempel försäljning av reklam för ett webbprojekt. Också i operationssalen ingår andra aktiviteter, såsom hyra en kaffebryggare.
  • Investment. I samband med ett onlineprojekt talar vi om inköp av produktionsanläggningar, utveckling av webbplatsen, investeringar i främjande av samhällen i sociala nätverk etc.
  • Financial. Här beaktas betalningar på lån och leasing samt låntagning.

Så här skapar du ett kassaflödesanalys:

  • Bestäm balansen av projektet i början av den valda perioden. För att göra detta sammanfatta de tillgångar som anges i balansräkningen.
  • Beräkna mängden pengar som projektet mottog eller planerar att ta emot genom operativ verksamhet.
  • Beräkna hur mycket pengar projektet investerar.
  • Bestäm hur mycket pengar projektet kommer att spendera eller locka till inom ramen för finansiell verksamhet.
  • Beräkna projektets balans i slutet av den valda perioden och bestäm det belopp med vilket tillgångarna har ökat eller minskat.

Om kassaflödet är negativt måste du anpassa affärsplanen.

För att göra det lättare att göra beräkningar kan du använda den godkända blanketten för kassaflödesanalysen och använda formuläret som föreslås av Microsoft.

Med hjälp av data på balans, finansiellt resultat och kassaflöde kan du självständigt bedöma nuvarande status och möjligheter för online-projektet. Du kan till exempel se att implementeringen av din idé kommer att generera negativt kassaflöde och förlust. I det här fallet är det nödvändigt att ändra tillvägagångssättet för verksamheten.

Vilka finansiella indikatorer bör starta entreprenör

Föreställ dig situationen: du köpte sneakers i Kina för 700 rubel och såldes i Ryssland för 1000 rubel. Trehundra rubelskillnad - är det inkomst eller vinst? Om du vet det exakta svaret på den här frågan, hoppa över det här avsnittet. Det skapades för begåvade programmerare, handlare, formgivare och andra specialister som på grund av sin entusiasm för sin specialitet lyssnade oupphörligt på föreläsningar om allmän ekonomisk teori.

En nybörjare som inte har lyckats tjäna pengar för att betala för en professionell ekonom och revisor, behöver bli bekant med följande villkor:

  • Intäkter är projektet mottagna kontanter och andra materiella och immateriella tillgångar. När din onlinebutik sålde kinesiska sneakers fick projektet en inkomst på 1000 rubel. Tilldela brutto och nettoinkomst. Bruttoinkomst anses vara alla intäkter från projektets huvudaktiviteter. Nettoresultatet erhålls efter avdrag för alla skatteavdrag från bruttoinkomst.
  • Vinsten är skillnaden mellan inkomst och kostnad för att producera och sälja en produkt. För att sälja sneakers till 1000 rubel har din onlinebutik överfört 700 rubel till en kinesisk säljare. Dessutom tillbringade du 250 rubel för att betala webbplatsoperatören, marknadsföring, värd, domännamn och underhåll av kontors kaffebryggare. Vinsten från operationen uppgick till 50 rubel. Resultatet är brutto och netto. För att beräkna nettoresultatet är det nödvändigt att dra av från brutto alla skatteavdrag.
  • Avkastningen på investeringar eller avkastning är den procentuella avkastningen på investeringen. Föreställ dig att du investerade 150 000 rubel i projektet, och vinsten för det första året var 12 000 rubel. För att beräkna avkastning dividerar vinstmängden med investeringsbeloppet och multiplicerar det resulterande antalet med 100% (12 000/150 000 * 100% = 8%). Ju högre avkastningen på investeringen desto effektivare är projektet.
  • Break-even-punkten är en indikator på försäljningen där projektets inkomstnivå når utgiftsnivån. Denna indikator beräknas i monetära termer eller i produktenheter. Om till exempel den totala kostnaden för ett webbprojekt är 10 000 rubel per månad, och en transaktion ger 100 rubel, och för att nå break-even-punkten, måste du sluta 100 transaktioner per månad. En hundra första transaktion kommer att ge vinst till projektet.

De föreslagna villkoren hjälper dig att utvärdera projektens ekonomiska hälsa.

Hur förutspår försäljningen

För att utvärdera effektiviteten av ett onlineprojekt måste du veta hur många varor och tjänster i monetära termer du kommer att sälja. Problemet är att försäljningsprognoser är en resurskrävande aktivitet. Hur ska du till exempel räkna hur många par kinesiska sneakers du kan sälja i en onlinebutik?

Du säger att du behöver undersöka marknaden och bestämma efterfrågan på en produkt? Stela och granska konkurrentens försäljningsrapporter? Lämna dyr marknadsföringsforskning och industrispionage till stora företag. Du har ingen tid eller pengar för detta.

För att inte slösa alla resurser förgäves, måste en nybörjare företagare planera försäljningen. Grunden är detta: du måste sälja så mycket som du behöver för att få en planerad vinst eller uppnå en planerad avkastning. Tänk dig att investera 150 000 rubel i ett projekt. Vad är den årliga avkastningen på investeringen du förväntar dig?

Om du förväntar dig ROI 20%, måste du få 30 000 rubel av vinst. Nu behöver du svara på en fråga: hur mycket du behöver sälja för att få önskad vinst. Gör så här genom att följa dessa steg:

  • Bestäm priset på din produkt. Om du säljer icke-unika produkter eller tjänster måste du analysera priserna på konkurrenterna. Om du har en unik produkt, försök att bilda ett pris genom att summera produktionskostnaden och önskad marginal.
  • Bestäm projektets målresultat. Hur mycket ska du tjäna för att uppnå din planerade avkastning?
  • Beräkna hur många enheter av produkter du behöver sälja för att uppnå dina mål.

För tydligheten kan du återvända till exemplet med sneakers. Kostnaden för inköp av varor i Kina och försäljning i Moskva, inklusive löner och skatter, uppgick till 950 rubel. Du säljer en produkt till 1000 rubel. Varje transaktion ger dig en nettovinst på 50 rubel. Nu kan du bestämma antalet försäljningar som krävs för att uppnå målet ROI: 30 000/50 = 600 par sneakers per år. Planerad försäljning i monetära termer är 600 000 rubel.

Vad händer om den förväntade försäljningen var orealistisk? Ändra din affärsplan. Du kan sänka försäljningen utan att förlora vinsten på två sätt:

  • Sälj en produkt till ett högre pris. Om ditt projekt implementerar något unikt och högkvalitativt, är det här sättet öppet för dig. Om du säljer villkorade sneakers, som finns i varje webbutik, kommer en betydande ökning av priset inte att fungera.
  • Minska kostnaderna Du kan inte spara på skatter. Minska inte investeringarna i produktion och marknadsföring. Men kostnaden för en villkorad kaffebryggare och en sekreterare kan minskas.

Как оценивать эффективность маркетинга

Успех онлайн-проекта зависит от эффективности маркетинга. Используйте для ее оценки следующие метрики:

  • Стоимость привлечения клиента. Чтобы рассчитать этот показатель, разделите общие расходы на маркетинг за выбранный период на количество привлеченных новых клиентов за этот же период. Till exempel, om du tillbringade året på platsutveckling, kontextuell annonsering, lön från säljare 100.000 rubel och lockade 100 kunder, är kostnaden för attraktion 1.000 rubel.
  • Livstidsvärde eller kundvärde är bruttoinkomsten som i genomsnitt ger ett företag till en kund under hela samspelstiden med projektet. För att beräkna denna indikator använd formeln: genomsnittlig inkomst per transaktion * genomsnittligt antal transaktioner per period * varaktighet av kundinteraktion med säljaren. Om dina kunder, till exempel, köper i genomsnitt 450 rubel per transaktion, gör två transaktioner per månad och förblir dina kunder i två år, är Lifetime Value 450 * 2 * 24 = 21 600 rubel.
  • Förhållandet Livstidsvärde till kostnaden för attraktion. Det är uppenbart att indikatorn Lifetime Value måste överstiga kostnaden för att locka kunder. Men för att bedöma effektiviteten av marknadsföring och utsikterna för projektet som helhet är det viktigt att bestämma förhållandet mellan kundens värde och kostnaden för att locka den. För onlineprojekt måste livstidsvärdet överstiga kostnaden för att locka en klient fem gånger eller mer. Om förhållandet är mindre än tre, överväga att marknadsföra ett online-projekt ineffektivt.
  • Konverteringsfrekvensen av leads i transaktionen. Denna mätning visar hur många potentiella kundsamtal som slutar med den reala försäljningen. För att beräkna förhållandet dividerar antalet försäljningar för den valda perioden med antalet ledningar. Till exempel, om du sålde fem par sneakers med 1000 leder, är siffran 0.005. Med andra ord slutar endast 0,5% av samtalen med en överenskommelse. Observera att graden av blyomvandling varierar beroende på marknad och produkt. Därför utvärderar metriska dynamiken. Dess tillväxt tyder på en ökning av marknadsföringseffektiviteten.
  • ROMI är avkastningen på investeringen i marknadsföring. För att beräkna en mätvärde är det nödvändigt att bestämma procentdelen av vinsten som uppnåtts via marknadsföringskampanjen till kostnaden för kampanjen. Tänk dig att du säljer sneakers för 100 000 rubel per månad och tjäna 20 000 rubel. Du investerar i reklam 4 000 rubel, varefter inkomsten stiger till 130 000 rubel och vinst upp till 30 000 rubel. Reklam ger dig en extra vinst på 6000 rubel (30 000 - 20 000 - 4000 = 6000). För att beräkna ROMI måste du dela 6000 vinster med 4000 investeringar och multiplicera med 100%. Avkastningen på investeringen i detta exempel är 150%.

Använd de föreslagna mätvärdena för att utvärdera marknadsföringens ekonomiska resultat.

Hur man räknar kostnaden för ett online-projekt

Allt är enkelt här: du måste ta reda på priset på de varor och tjänster som krävs för att starta projektet och göra aritmetik. För enkelhets skyld kombinera kostnader i två grupper: engångsinvesteringar och nuvarande utgifter.

Du måste investera en gång i:

  • Registrering av juridisk person eller SP.
  • Köpa datorer och annan kontorsutrustning.
  • Inköp av möbler.
  • Betalning av licensierad programvara.
  • Domänregistrering, CMS-inköp, webbdesign utveckling.

Du måste också spendera pengar på:

  • Ersättning till personal. Planerar du att betala sekreteraren 50 tusen rubel per månad? Glöm inte att lägga till dem mängden skatteavdrag.
  • Kontoruthyrning och relaterade tjänster.
  • Fastighets- och ansvarsförsäkring.
  • Inköp av varor och förbrukningsvaror.
  • Marknadsföring och reklam.

Observera att listorna innehåller exempel på nuvarande och engångskostnader. Du borde göra hela listan över utgifter självständigt.

För att beräkna de medel som krävs för att starta ett projekt, summera engångskostnader och multiplicera det resulterande antalet med 12. Du har bestämt det belopp som krävs för att täcka fasta kostnader under året. Lägg till det antal engångskostnader. Du har fått de utgifter som krävs för att starta projektet.

I det här fallet använde beräkningen ett konservativt tillvägagångssätt, inom vilket det rekommenderas att ha en reserv av medel för att betala löpande utgifter under året. Du kan minska denna siffra till sex månader om du säkert vet att projektet når break-even-punkten under de första månaderna av arbetet.

Lär dig räkna med förhand tills du har tjänat en revisor och ekonomichef

När ditt företags aktier listas på LSE eller NYSE, kommer alla beräkningar att göras av proffs. Men för att utvärdera de ekonomiska utsikterna före lanseringen och under de första månaderna av projektet måste du självständigt. För att göra detta måste du förstå den grundläggande finansiella terminologin, ta hand om grunderna för finansiell planering. Nej, du behöver inte omskola som finansiär eller lära sig att förbereda bokslut och betala löner. Du måste bara se om spelet är värt ljuset, vilka resurser krävs för att komma igång, hur mycket du behöver sälja för att tjäna den planerade vinsten.

Kommentarer och förslag till artikeln kan skrivas i kommentarerna. Om du har erfarenhet av finansiell planering och starta online-projekt, kommer din feedback att vara särskilt värdefull.

Loading...

Lämna Din Kommentar